Liceul Tehnologic Brătianu Drăgășani
Projeto
de Inter compreensão Linguística/Projet d`Intercompréhension Linguistique
Português-Francês-Romeno/Portugais-Français-Roumain
,,Moi,toi,unis par la
Gastronomie!...''
http://esfrl-romania.blogspot.com
Grupul Scolar Bratianu
,actualmente Liceul Tehnologic Brătianu-Drăgăşani
derulează în perioada 2011-2013 proiectul bilateral Comenius ,,Moi,toi,uns par
la Gastronomie!...'',cu şcoala
coordonatoare Escola Secundaria Francisco Rodrigues
Lobo,Leiria,Portugal.
Acest proiect are ca scop concretizarea unui
schimb bilateral şi se desfăşoară în trei limbi:română,portugheză şi franceză
(limba de comunicare ).
Este projeto tem como finalidade principal, a concretização
de um intercâmbio bilateral de intercompreensão linguística entre três línguas
românicas : Português, Francês (língua de comunicação entre as parceiras, mas,
e sobretudo, a língua de chegada e de partida entre o português e o romeno) e
Romeno. O seu desenvolvimento far-se-á através do tema da gastronomia « Moi,
toi, unis par la gastronomie » !...
Ce projet a comme
but, la concrétisation d`un échange bilatéral d`intercompréhension linguistique
entre trois langues romanes : Portugais, Français (langue de communication
entre les partenaires, mais et surtout, la langue d`arrivée et de départ entre
le portugais et le roumain) et Roumain. Son développement se fera à travers le
sujet de la gastronomie « Moi, toi, unis par la gastronomie » !
Titlul proiectului sugerează principalul
obiectiv , acela de a lucra împreună pentru a cunoaşte sistemul de învăţământ,cultura
fiecarei ţări, pentru a găsi asemănări, pentru a stabili legături de prietenie.
Acest proiect ne permite să includem
dimensiunea europeană în curriculum, pentru ca elevii noştri să aiba
posibilitatea să cunoască şi să compare diferitele modalităti de educaţie , să
înveţe alături de colegii lor portughezi , să poata să-şi amelioreze
competenţele lingvistice.
Noi
încercam să promovăm printre elevi,profesori,comunităţile locale române şi
portugheze, diversitatea culturală şi lingvistică in Europa,să iniţiem elevii
portughezi în limba română şi invers şi să ameliorăm competenţele în limba
franceza ale elevilor din cele două ţări.
Acest
parteneriat este destul de important pentru şcoală şi comunitatea locală , pentru
că profesorii pot gândi împreună într-un context internaţional ,pot lucra
împreună , pot învăţa unii de la alţii , pot compara experienţele lor, pot face
împreună schimb de idei. Pentru a
atinge obiectivele activităţilor ,noi am implicat şi implicăm activ elevii şi
profesorii.
Activităţile desfăşurate până în prezent:
*Modulul de iniţiere în învăţarea limbii portugheze la care au participat elevii români . Limba
portugheză a fost predată de două profesoare de limba portugheza- limba
franceză din Leiria ,la Grupul Şcolar Brătianu Drăgăşani ,în luna noiembrie
2011 şi care a avut ca scop învăţarea noţiunilor de bază în limba
portugheză.Teme din geografie, istorie, noţiuni de baza din gramatică,
gastronomie etc.
A fost foarte interesant pentru elevii români
şi au reuşit să înveţe să se prezinte,să comunice în limba portugheza.Acest
lucru s-a vazut la întalnirea elevilor din luna martie.
* Mobilitatea elevilor şi
profesorilor portughezi ,sejurul elevilor şi profesorilor portughezi în
România. Această întâlnire de proiect a
avut loc în luna martie 2012,la Grupul Şcolar Brătianu,Drăgăşani.
Inainte de întâlnire ,şcoala din Leiria ,coordonatoarea proiectului, a început construirea unui site bi/tri
lingvistic, un grup pe facebook:,,Moi ,
toi ,unis par la gastronomie!...'' numai pentru elevii din poiect şi
profesorii lor,pentru a comunica şi
blogul proiectului :http://esfrl-romania.blogspot.com., necesare pentru continuarea proiectului.
Avem grupuri de lucru în fiecare liceu ,care supraveghează
activităţile şi evoluţia proiectului. Echipele comunică şi găsim soluţii .În
afară întâlnirilor de proiect cooperarea noastră se efectuează prin email, pe
chat.
Odată cu venirea lor ,familiile au
fost implicate , elevii au fost cazaţi în familiile partenere ,au cunoscut
modul de viaţă , şi-au îmbunatatit competenţele lingvistice în limbă tintă a
proiectului ,dar au comunicat şi în portugheză şi română.
La şcoală,în cadrul activităţilor
,elevii au fost imparţiţi în grupuri de lucru,li s-au dat sarcini , au redactat
carnetul de bord , panouri ,planşe, prezentări power point, DVD, începutul
realizării culegerii de gastronomie , reţete traduse în cele trei limbi. Elevii
portughezi au asistat la orele partenerilor ,ore de franceză,
engleză,geografie, biologie,informatică, industrie alimentară. Au mers în
vizită la primarie ,fiind invitaţi pentru a ne prezenta proiectul ,primarul
ne-a considerat pe toti :« Enfants de la ville de Drăgăşani ».Au fost în vizite
tematice ,pentru a descoperi gastronomia românească.
La şcoala noastră am organizat un simpozion la nivel
local ,simpozion pe tema:,,Dimensiunea
europeană în învăţământul tehnic şi
profesional'', unde au fost invitaţi toţi colegii şi elevi,comunitatea
locală ,părinţi. Am organizat şi o expoziţie
cu degustări şi mâncăruri tradiţionale (româneşti şi portugheze).Elevii au
pregătit alături de profesori şi am fost ajutaţi de toată catedra de industrie
alimentară.
Am organizat şi o
seara culturală cu elevii,profesorii implicaţi în proiect,părinţii
elevilor,comunitatea locală.Totul a fost bine organizat , am fost o echipa
grozavă! Aceste
lucruri le putem citi şi în chestionarele de evaluare ,date la sfârşit elevilor
.După această întâlnire de doua săptămâni ,ne dorim să continuam proiectul
« Moi, toi unis par la
Gastronomie !... »
*Modulul de iniţiere în învăţarea limbii române la care au
participat elevii portughezi. Limba română a fost predată de mine şi o altă
colegă,noi fiind profesoare de limba franceză-limba română . S-a pregătit şi
sejurul elevilor români şi a doua întâlnire de proiect ,care va avea loc în
2013.
Fiecare
elev portughez a primit o mapă cuprinzând toate temele studiate în timpul
cursului. În cadrul orelor s-au folosit
metode de predare activ-participative prin intermediul tehnologiilor
informaționale care au stimulat elevii să coopereze cu drag și implicare, de
aceea a fost absolut necesară prezența a două cadre didactice. Metodele și
mijloacele moderne folosite au facilitat
procesul de predare-învățare.
În
cadrul orelor de curs s-au predat noțiuni din următoarele domenii: Alfabetul
limbii române, Salutul, Cum ne prezentam?, Hobby-uri, La magazin, Numere,
Culori, Vreme/Timp/Ceas, Școală, Îmbrăcăminte, Alimentație (fructe, legume,
lichide), Familie. De asemenea jocul didactic nu a lipsit din nici o etapă a lecțiilor. Au avut loc concursuri și întreceri pe grupe
iar la final elevii au fost evaluați primind un test. Tot în cadrul acestei
întâlniri în Portugalia a avut loc și
schimbul de scrisori şi cadouri ale
elevilor, atât trimise de către elevii români, elevilor portughezi şi invers.
S-a vizitat școala, clasele și au avut loc discuții între profesori privind
sistemele educaționale din cele două țări ,am fost prezentate în Consiliul profesoral al şcolii de către
doamna director şi încurajate,susţinute de către colegii noştrii portughezi.
Proiectul
nostru a reuşit să trezească interesul pentru activităţile extracurriculare şi
pentru colaborarea cu parteneri europeni în vederea realizării unei educaţii de calitate; elevii au dobândit
competenţe noi prin experienţe de învăţare inedite; a crescut motivaţia pentru
învăţare şi interesul pentru studierea limbilor străine; s-a realizat o
implicare activă a comunităţii locale în activitatea şcolii.
Despărţirea a fost tare grea şi abia aşteaptăm
cealaltă întâlnire de proiect,a elevilor români
,care va avea loc ,în aprilie 2013,în Portugalia, unde vom realiza
produsele finale.
In aceasta perioada 5-18 aprilie 2013 se deruleaza
schimbul in Portugalia-20 elevi români insotiti de 4 profesori .
Profesoara coordonatoare Alice mi-a
scris:
Elevii spun fara încetare:,,toti sunt simpatici şi primitori!'';
,,Momentele plăcute pe care le-am
petrecut împreună rămân pentru todeauna în memoria noastră!''; ,,Ne-au tratat ca
şi cum făceam parte din familia lor!'';
Toţi am învăţat lucruri interesante şi am învătâţat să fim o echipă !
Après
ce contact de deux semaines, ce que doit-on dire ?!... Le doute et
l’inquiétude initiale normaux de tous ceux qui voyagent pour un endroit inconnu
l’opinion générale ne pouvait pas être plus positive : d`abord, avant
l`arrivée « elles dansaient » trop de questions dans nos têtes :
les Roumains, qui sont-ils ? Une société sortie d`une économie et d`une
ambiance communiste et maintenant en transition accélérée pour une économie de
marché ouvert… Alors, comment sont-ils comme société, comme communauté, comme
personnes ? Comment serions-nous reçus ? Quel choc de
cultures ?
Or,
toutes ces questions ont été répondues avec une ambiance culturelle intensive
et réciproque de respect et surtout, de découverte. Le calme et l`ambiance dont
tout le monde, surtout les coordinateurs (coordinatrice du projet) nous a reçu,
nous a transmis de la confiance pour suivre le projet « Moi, toi unis par
la Gastronomie !... »
Toute
la communauté nous a reçus de bras ouverts… mais on ne peut pas oublier le
moment de notre arrivée à l`aéroport et
surtout à l`école où Melania, la coordinatrice du projet et Matei Constantin,
monsieur sous-directeur, aussi que les
parents et les élèves correspondants, nous attendaient joyeusement et
chaleureusement.
Pourtant,
les jours suivants ont excédé les attentions et la politesse d’un accueil
inoubliable ! Monsieur le directeur, les collègues professeurs, toute la
communauté scolaire (on oublie pas les dames qui nous servaient les
repas !!!...), tous étaient extra- polis. Peu à peu, pendant que les
activités s`accomplissaient, les jeunes commençaient à s`entendre d`une manière
engagée… il y a eu une amitié mutuelle très importante entre tous…
Si on
pense aux messieurs les directeurs, à
leur sympathie, à leur
disponibilité spontané et efficiente, pour être et pour vouloir faire toujours
le meilleur pour nous donner le plaisir
et nous résoudre toutes les situations imprévues, on pense au temps
d`autrefois, ce temps où le mot « hôtesse » au Portugal, était le
même que nous avons reçu à Dragasani. Nous avons senti et nous avons été
considérés avec distinction. On se souvient tous les repas ensemble, la fête
aux parents, le déjeuner barbecue et la façon comme nous étions toujours
le « centre d`attention… »
On ne
peut pas oublier l`accueil à la Mairie. On peut même dire, plus informel que
formel, où tous ont été considérés des « Enfants de la ville de
Dragasani », soit de la part de monsieur le maire, soit de la part des
messieurs les directeurs qui nous ont accompagnés.
C`est-à-dire,
à partir de ces deux semaines, et en mars de 2013, au Portugal, on aura une
grande dette et notre accueil, et notre travail, tout le travail, toutes les
activités avec les élèves, ne peuvent être qu`un grand prolongement de tout ce
que nous avons vraiment débuté en Roumanie.
D`ailleurs,
malgré la société en transition économique et sociale et avec une grande
volonté pour tout ce qui concerne le côté occidental on a trouvé un peuple
d`amitié, de gentillesse et toujours intéressé par son prochain. C`est une note
très importante que malgré la grande influence orientale, le choc culturel a
été doublé et s`il existe des différences elles ont été aussi doublées par la
tolérance et par le respect des principes qui définissent chaque peuple qui a
souffert des années…Le reste, on peut dire que le revoir a été un moment
bien douloureux et émouvant…
Et les
élèves disent sans cesse : « les personnes étaient sympas et
accueillantes ! » ; « Les bons moments qui nous avons
passés ensemble restent toujours dans notre
mémoire ! » ;« On a créé des amitiés très profondes, jamais
je vais les oublier ! » ;« Les moments que j`ai vécus en
Roumanie, ont été exceptionnels, aussi les personnes que j`ai
connues ! » ;« Ils m`ont traité comme si j`étais de la
famille ! J`ai adoré tout !... »
UN GRAND MERCI !!!
Prof.coordonator Alice (Portugal)
Profesor de limba franceză ,coordonator de proiect
Zamfir Melania
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu